Вчит: Давайте привітаємося з нашими гостями.
Учні:
Доброго дня (дзвіночки).
Вчит: для того, щоб дізнатися тему уроку, пропоную переглянути
вам фрагмент кінофільму.
Діти переглядають фрагмент кінофільму «Один вдома» (фрагмент з використанням
мелодії «Щедрик»)
Вчит: Хто здогадався назву
кінофільму?
Учні:
«Один вдома».
Вчит: Можливо, хтось скаже,
про що ми сьогодні з вами говоритимемо.
Учні: ……………………………….
Вчит: Давайте я вам трішки
допоможу… Хто звернув увагу на музику, яка прозвучала у фрагменті кінофільму?
Учні: ( думають)
Вчит: Як називається дана
музична композиція? Учні: ( думають)
Вчит: «Щедрик». А де була
відзнята кінострічка « Один вдома»?
Учні:
в Америці.
Вчит: А яка країна вважається
Батьківщиною «Щедрика»?
Учні:
( думають)
Вчит: Насправді, «Щедрик» -
українська народна пісня, яка надихнула українського композитора Миколу
Леонтовича створити унікальну обробку даної композиції. Отже, тема нашого уроку
«Народна музика у творчості композиторів».
Народна творчість
надихає композиторів, підказує сюжети й теми.
Вчит: Найпоширенішим способом
використання народної музики в авторській є обробка мелодій, пісень і танців,
які збагачують не тільки мистецтво рідного краю , а й світову культуру
Обробка – це видозмінення музичного твору шляхом використання
різноманітних засобів музичної виразності.
Вчит: Які засоби музичної виразності ви знаєте?
Учні:
(відповідають).
Вчит: Окрім простих вокально-хорових обробок поширений ще один
спосіб використання народної музики у творчості композиторів – створення
варіацій на тему пісень чи танців. У цьому випадку народні мелодії збагачуються
ще й тембром звучання певного інструменту чи оркестру.
Варіації ( з лат. – зміна, різноманітність) – музичний твір, у
якому основна мелодія звучить кілька разів, набуваючи різноманітних змін:
мелодичних, ритмічних, ладових, гармонічних тощо.
М.Леонтович зробив
понад 150 неперевершених обробок нар. пісень.
Найвідоміші з них це «Дударик», «Козака несуть», «Щедрик.»
Біографія Леонтовича (1877-1921)
А тепер давайте
знову повернемося до вже відомої нам композиції. Найбільш відома версія
різдвяної пісні «Щедрик» сягає часів Київської Русі. Український композитор М.
Д. Леонтович знайшов текст і у 1904 написав унікальну мелодію ( проспівую ).
Протягом тривалого часу не наважувався показати на загал. Протягом 12 років
робив багато поправок й створював нові обробки.
Існує більше 90 варіантів обробки даної композиції,
записаної в різних куточках земної кулі.
Вперше пісню, написану композитором Миколою
Леонтовичем було виконано хором Київського університету в 1916 році.
Уже 1921 році різдвяну пісню було виконано в
Карнегі-Холл у Нью-Йорку. Вона так сподобалась американцям, що у 1936 році
Пітер Вільговський, українець за походженням, здійснив переклад Щедрика, який
отримав назву Carol of the bells. Саме в цьому варіанті пісня отримала
всесвітню славу.
Коли вперше американські
космонавти вирушили в міжзоряний простір, то з-поміж музичних творів узяли
«Щедрика» Миколи Леонтовича.
На початку уроку ви
мали змогу почути один з варіантів обробки «Щедрика» “Carol of the Bells”.
Давайте зараз прослухаємо варіації на дану тему. Перший варіант
композиції виконує українська скрипачка та співачка Ассія Ахат (Інеса Данілова), другий - учасники шоу «Голос. Діти». Давайте
прослухаємо обидві композиції та порівняємо їх.
Як ви гадаєте, чи
може давня мелодія отримати «нове» життя завдяки сучасній обробці?
Вчит: Чи схожі щедрівки між собою?
Які відмінності ви
помітили в музичних композиціях?
І зі скількох нот складається мотив твору?
Яке трактування вам подобається найбільше? Чому?
Учні:
(відповідають) ( 4 ноти у
мотиві).
. Вчит: вокальна робота (спів щедрівки каноном)
Вчит:ритмічна імпровізація (фіз. хвилинка). «Щедрик» - рок
версія.
Вчит: давайте згадаємо, коли виконуються щедрівки?
Учні:
(відповідають).
Вчит: Щедрівки співали напередодні Нового року. Щедрувальники
(дорослі і діти), ходячи від хати до хати, бажали господарям щастя, здоров’я та
добробуту в новому році. Як ви вважаєте, до якого циклу обрядових пісень
відносяться щедрівки?
Учні:
( до зимового циклу).
Вчит: А які ще пісні зимового циклу вам відомі?
Учні:
(колядки).
Вчит: А коли виконують колядки? І про що співають в даних
музичних творах?
Учні:
(відповідають).
Вчит: у колядках прославляють народження Христа і вітають
господаря та всю його родину. Цікаво, що назви цих пісень в інших народів дуже
схожі: в Білорусі – калядка, Болгарії – коледа, Польші – коленда, Росії –
колядка тощо.
А ви любите
колядувати?
Давайте з вами
пограємо у гру… Я одягаю на вас капелюшок, а ви співаєте декілька рядків із
колядки. (діти співають, передаючи
капелюшок один одному. Далі капелюшок потрапляю до рук вчителя).
Вчит: Я теж заспіваю колядку, але в цьому мені допоможуть
колядники, які сьогодні завітали до школи. (Співаємо).
Вчит: Ну що, сподобалися вам колядки? Давайте і ми з вами
вивчимо одну композицію.
Учні:
(співають). Колядка «Добрий вечір тобі…»
Вчит: На завершення уроку давайте пограємо у гру «Новорічний
мішок». Ваше завдання – знайти слово чи
словосполучення, що стане відповіддю на запитання. Відповіді у формі новорічної
кульки займуть місце на ялинці. За кожну правильну відповідь ви отримаєте
подаруночки.
Учні:
(грають у гру).
Вчит: 1. Яке дійство відбувається 13 січня?
2. Які народні пісні виконували до
Нового року?
3. Хто із композиторів
використовував народну музику у своїй творчості?
4. Як називається видозмінення
музичного твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності?
5. Музичний твір, у
якому основна мелодія звучить кілька разів, набуваючи різноманітних змін…
Учні:
(відповідають на питання).
Вчит: Вже надійшов час прощатися. До зустрічі. Із перед
новоріччям вас, дорогі друзі.
Немає коментарів:
Дописати коментар