Народна музика в творчості професійних композиторів




 
План уроку (5 клас)
Вчит: Давайте привітаємося з нашими гостями.
 Учні: Доброго дня (дзвіночки).
Вчит: для того, щоб дізнатися тему уроку, пропоную переглянути вам фрагмент кінофільму.
Діти переглядають фрагмент кінофільму «Один вдома» (фрагмент з використанням мелодії «Щедрик»)
Вчит: Хто здогадався назву кінофільму?
Учні: «Один вдома».
Вчит: Можливо, хтось скаже, про що ми сьогодні з вами говоритимемо.
Учні: ……………………………….
Вчит: Давайте я вам трішки допоможу… Хто звернув увагу на музику, яка прозвучала у фрагменті кінофільму?
Учні: ( думають)
Вчит: Як називається дана музична композиція? Учні: ( думають)
Вчит: «Щедрик». А де була відзнята кінострічка « Один вдома»?
Учні: в Америці.
Вчит: А яка країна вважається Батьківщиною «Щедрика»?
Учні: ( думають)
Вчит: Насправді, «Щедрик» - українська народна пісня, яка надихнула українського композитора Миколу Леонтовича створити унікальну обробку даної композиції. Отже, тема нашого уроку «Народна музика у творчості композиторів».
 Народна творчість надихає композиторів, підказує сюжети й теми.
 Вчит: Найпоширенішим способом використання народної музики в авторській є обробка мелодій, пісень і танців, які збагачують не тільки мистецтво рідного краю , а й світову культуру
Обробка – це видозмінення музичного твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності.
Вчит: Які засоби музичної виразності ви знаєте?
Учні: (відповідають).
Вчит: Окрім простих вокально-хорових обробок поширений ще один спосіб використання народної музики у творчості композиторів – створення варіацій на тему пісень чи танців. У цьому випадку народні мелодії збагачуються ще й тембром звучання певного інструменту чи оркестру.
Варіації ( з лат. – зміна, різноманітність) – музичний твір, у якому основна мелодія звучить кілька разів, набуваючи різноманітних змін: мелодичних, ритмічних, ладових, гармонічних тощо.
М.Леонтович зробив понад 150  неперевершених обробок нар. пісень. Найвідоміші з них це «Дударик», «Козака несуть», «Щедрик.»
Біографія Леонтовича (1877-1921)
А тепер давайте знову повернемося до вже відомої нам композиції. Найбільш відома версія різдвяної пісні «Щедрик» сягає часів Київської Русі. Український композитор М. Д. Леонтович знайшов текст і у 1904 написав унікальну мелодію ( проспівую ). Протягом тривалого часу не наважувався показати на загал. Протягом 12 років робив багато поправок й створював нові обробки.
Існує більше 90 варіантів обробки даної композиції, записаної в різних куточках земної кулі.
   Вперше пісню, написану композитором Миколою Леонтовичем було виконано хором Київського університету в 1916 році. Уже 1921 році  різдвяну пісню було виконано в Карнегі-Холл у Нью-Йорку. Вона так сподобалась американцям, що у 1936 році Пітер Вільговський, українець за походженням, здійснив переклад Щедрика, який отримав назву Carol of the bells. Саме в цьому варіанті пісня отримала всесвітню славу.

 Коли вперше американські космонавти вирушили в міжзоряний простір, то з-поміж музичних творів узяли «Щедрика» Миколи Леонтовича.
На початку уроку ви мали змогу почути один з варіантів обробки «Щедрика» “Carol of the Bells”. Давайте зараз прослухаємо варіації на дану тему. Перший варіант композиції виконує українська скрипачка та співачка  Ассія Ахат (Інеса Данілова), другий  - учасники шоу «Голос. Діти». Давайте прослухаємо обидві композиції та порівняємо їх.
 Як ви гадаєте, чи може давня мелодія отримати «нове» життя завдяки сучасній обробці?
Вчит: Чи схожі щедрівки між собою?
Які відмінності ви помітили в музичних композиціях? І зі скількох нот складається мотив твору?
Яке трактування вам подобається найбільше? Чому?
Учні: (відповідають) ( 4 ноти у мотиві). 
. Вчит: вокальна робота (спів щедрівки каноном)
Вчит:ритмічна імпровізація (фіз. хвилинка). «Щедрик» - рок версія.
Вчит: давайте згадаємо, коли виконуються щедрівки?
Учні: (відповідають).
Вчит: Щедрівки співали напередодні Нового року. Щедрувальники (дорослі і діти), ходячи від хати до хати, бажали господарям щастя, здоров’я та добробуту в новому році. Як ви вважаєте, до якого циклу обрядових пісень відносяться щедрівки?
Учні: ( до зимового циклу).
Вчит: А які ще пісні зимового циклу вам відомі?
Учні: (колядки).
Вчит: А коли виконують колядки? І про що співають в даних музичних творах?
Учні: (відповідають).
Вчит: у колядках прославляють народження Христа і вітають господаря та всю його родину. Цікаво, що назви цих пісень в інших народів дуже схожі: в Білорусі – калядка, Болгарії – коледа, Польші – коленда, Росії – колядка тощо.
А ви любите колядувати? 
Давайте з вами пограємо у гру… Я одягаю на вас капелюшок, а ви співаєте декілька рядків із колядки. (діти співають, передаючи капелюшок один одному. Далі капелюшок потрапляю до рук вчителя).
Вчит: Я теж заспіваю колядку, але в цьому мені допоможуть колядники, які сьогодні завітали до школи. (Співаємо).
Вчит: Ну що, сподобалися вам колядки? Давайте і ми з вами вивчимо одну композицію.
Учні: (співають). Колядка «Добрий вечір тобі…»
Вчит: На завершення уроку давайте пограємо у гру «Новорічний мішок».  Ваше завдання – знайти слово чи словосполучення, що стане відповіддю на запитання. Відповіді у формі новорічної кульки займуть місце на ялинці. За кожну правильну відповідь ви отримаєте подаруночки.
Учні: (грають у гру).
Вчит: 1. Яке дійство відбувається 13 січня?
            2. Які народні пісні виконували до Нового року?
            3. Хто із композиторів використовував народну музику у своїй творчості?
             4. Як називається видозмінення музичного твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності?
5. Музичний твір, у якому основна мелодія звучить кілька разів, набуваючи різноманітних змін…
Учні: (відповідають на питання).
Вчит: Вже надійшов час прощатися. До зустрічі. Із перед новоріччям вас, дорогі друзі.








Немає коментарів:

Дописати коментар