ДУХОВНА ТЕМАТИКА У ТВОРАХ МИСТЕЦТВА

Тема. ДУХОВНА ТЕМАТИКА У ТВОРАХ МИСТЕЦТВА .
  
Мета: навчати учнів розуміти духовну музику,збагатити слуховий досвід учнів новими інтонаціями, пояснити визначення духовна музика, сприймати художні твори образотворчого мистецтва й архітектури;формувати в учнів муз. культуру,розвивати внутрішній заряд доброти та любові; виховувати високі моральні якості, розвивати вокальні навички.
 Мотивація:  З'ясувати, як духовна музика впливає на людину. Розвивати образне мислення. 
Тип уроку: інтегрований.
Обладнання: фортепіано, технічні засоби,  портрети композиторів А.Веделя, М.Березовського, икона Богородиці «Володимирська.», портрет Т.Шевченка та його малюнки «Почаєвська Лавра» та «Старець на кладовищі.
План уроку.
1. Музичне вітання.
2.  Повідомлення теми і мети уроку.
3. Відомості про А.Веделя.
4.Перевірка домашнього завдання.
5. Слухання “Херувимська” А.Веделя.
6. Аналіз твору.
7. Розповідь про чудодійну силу ікони “Вишгородська”
8. Розспівування.
9. Робота над піснею Ю. Чичкова “Мама
10. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
11. Домашнє завдання.
                             Хід уроку.

( Учні заходять до класу під дзвін Почаєвської Лаври)
1. Музичне вітання.
2. Повідомлення теми і мети уроку. ( Звучить пісня Т.Петриненка «Господи,помилуй нас»)
     “Музика є ніщо інше, як заклик до більш піднесенішого способу життя, наставляючий тих, хто виконує духовну музику, не допускати в своїх почуттях нічого не музикального, незвучного, не натягувати струни свого життя, щоб вони не порвалися від непотрібної напруги, однак також і не послабляти їх в порушуючих  міру задоволення, бо якщо душа розслаблена подібним станом, тоді вона стає глухою і втрачає благозвучність. Взагалі музика наставляє натягувати и не відпускати струни в потрібний час, спостерігаючи за тим, щоб наш спосіб  життя невпинно зберігав правильну мелодію і ритм, уникаючи як черезмірної розпущеності, так і надлишкової схвильованості”- писав Григорій Нисський.
Тема духовності завжди була в центрі уваги митців. Відомі іконописці та малярі створювали високохудожні духовні образи на полотнах чи стінах храмів, у скульптурно-архітектурних ансамблях тощо. Століттями духовну музику писали кращі представники музичної культури.
Зверніть увагу на те, як християнський дух в образотворчому мистецтві України виражений великим Шевченком. ( Показ ілюстрацій «Почаєвська Лавра», « Старець на кладовищі»)

Виконання багатоголосого твору багатоголосним хором викликає відчуття смутку й радості, тривоги та надії; буденності і водночас чогось неземного, бо у співі цьому — душа народу.
Духовна музика — це вокальні, інструментальні або вокально-інструментальні твори на релігійні тексти чи сюжети.
Золотою добою церковної музики в Україні було18-19 ст.
  Можна було не знати анатомії,географії-ніхто не зауважив би цього. Однак незнання нот чи невміння грати або співати було ознакою неуцтва. Саме в цей період писали музику такі українські  композитори, як М.Березовський, А.Ведель, Д.Бортнянський...

3. 4. Відомості про А. Веделя і його твір „Херувимська”. Перевірка домашнього завдання.
 Перегляд  відео А. Ведель « Справа божевільного»- це було домашне завдання. Відгуки про відео.
Артемій Ведель — український композитор, диригент, співак і педагог XVIII ст.Протягом кількох років він викладав вокальні дисципліни в Харківському колегіумі.  Більша частина його життя пройшла в Києві. Будучи дуже релігійною людиною, він деякий час був послушником Києво-Печерської Лаври, багато працював у сфері духовно-хорової музики, займався педагогічною діяльністю. Його музика не друкувалася, довгий час її забороняли виконувати у храмах,. На початку ХХ століття ім’я А. Веделя було відроджено завдяки діяльності О. Кошиця
У творчості Веделя, що охоплює сферу духовної хорової музики, дуже відчутний вплив української народної пісенності. Усі твори композитора створені для виконання хором акапела (a capella), тобто без інструментального супроводу. Сьогодні, наприклад, ми послухаємо твір Артемія Веделя „Херувимська”, який є  близьким до української народної пісні “Повій вітре на Вкраїну”.
Херувими-це янголи вищої ступені, які є посередниками між людьми та Богом. Херувимська — це духовний вокальний твір для хору, що починається словами «іже херувими» (звідси й назва). Херувимська пісня- це моління Господа в Гефсиманському саду. Написана вона у стилі бароко. Цей різновид духовного співу відомий ще з VI ст. і вирізняється особливою урочистістю.   Херувимську пісню можна почути під час богослужіння  ( літургії) у православних християн.  Літургія – це християнське богослужіння, що супроводжується співом та інструментальною музикою.
5. Слухання. „Херувимська” А. Веделя
6.Аналіз прослуханого твору
-Які образи виникли у вашій уяві під час слухання „Херувимської”?
-Яким є характер прослуханого твору?
- Як духовна музика впливає на людину?
(Відповіді дітей.)
7. Розповідь про чудодійну силу зображення Святої Марії-Богоматері 

Зображення Святої Марії-Богоматері були найулюбленішими в іконописному мистецтві країн християнського світу. Однією з найвідоміших ікон є образ Богородиці Елеуса, яка відома ще як Вишгородська (Володимирська) Богоматір. Композиція зображує Богоматір із маленьким Ісусом, які тісно притулилися і торкаються щоками. Ікони такого типу називали «Замилування». За давніми легендами та переказами ця ікона прославилася великою чудотворною силою, оскільки захищала людей від лиха й надихала їх на подвиги.
8.  Розспівування. ( Використання методики О.Стрельнікової.)

9. Робота над піснею Ю. Чичкова „Мама”
Зміст і характер пісні можна передати не тільки словами тексту, а й приємним, ласкавим співом.
Виконаймо її ніжно, з теплотою.
Також поміркуйте, який образ мами втілено в пісні.

Караоке. Пісня „Мама”
1. Мама, мама – в цьому слові світло дня.
Мама, мама – слова кращого нема.
Мама, мама, хто рідніший, ніж вона.
Мама, мама, у очах її весна.
2. Мама, мама – на землі єдина з всіх,
Мама, мама – подарує казку й сміх.
Мама, мама – через нас бува сумна.
Мама, мама – все пробачить нам вона.
3. Мама, мама – так читає перший клас,
Мама, мама – хто ж іще так любить нас.
Мама, мама – тиха ласка ніжних рук,
Мама, мама – ти найперший вірний друг.
4. Мама, мама – в цьому слові світло дня,
Мама, мама – слова кращого нема,
Мама, мама – ллється пісенька стрімка,
Мама, мама –— як струмок вона дзвінка

10. Підсумки уроку
Давайте підсумуємо наш урок. Тестові завдання.
 Виберіть правильне твердження -
1. Літургія –  це старовинний жанр духовної музики, поліфонічний вокальний або вокально-інструментальний
2.Літургія –  це старовинний жанр духовної музики.
3. Літургія – це християнське богослужіння, що супроводжується співом та інструментальною музикою.

4.Духовна музика – це
Музичний твір , що складається з 4-х частин
Вокальні, інструментальні, або вокально-інструментальні твори на релігійні тексти чи сюжети.
Музично-хореографічна вистава.

Позначте правильне твердження.
Херувимська -  це вокальна музика з інструментальним супроводом.
Херувимська – це духовний вокальний твір для хору.

Закінчіть речення. Артемій Ведель писав …
Естрадну музику
Симфонічну музику
Духовну музику.
Сьогодні на уроці ми переконалися, що «Херувимська» вражає щирістю, задушевністю, особливою мелодійністю. Це робить її співзвучною з іконою Володимирської Божої Матері. Чистота і ніжність звучання, просвітленість і прозорість тембрових барв ніби зупиняють плин часу, відривають від усього земного і скороминучого, допомагають зосередитися на розмові з Богом.
Оцінювання учнів.
Домашнє завдання: Слухати духовну музику за власним вибором і за бажанням  втілити зміст музичних творів засобами образотворчого мистецтва.
Діти виходять з класу під музику Т. Петриненка “ Господи, помилуй”.
                                                                              
                                                                                    м.Новоград-Волинський
                                                  колегіум                       
                                                             вчитель музичного- мистецтва

Немає коментарів:

Дописати коментар